måndag 23 augusti 2010

Upplevda och missade skojigheter

Två dagar kvar av praktiken på länsstyrelsen och jag börjar fyllas av spänd väntan. Arbetsförmedlingen sa idag klart nej till ytterligare praktik, så nu är det upp till lst om de vill att jag ska göra klart det arbete jag håller på med. Enligt min handledare råder det pengabrist, men jag har också fått signaler om att det inte är helt omöjligt att det blir en kort tids projektanställning. Jag hoppas på det. Både för att bli klar med aktörsanalysen, men också för att det blir en bra merit att lägga till på CV:t. Då kanske jag är lite mer på banan även för andra arbetsgivare. Det vore inte en dag för tidigt. Har börjat med jobbansökningar igen, efter sommarens uppehåll. Hade nyligen en diskussion med Daniel om hur stort geografiskt område jag bör söka på, då jag kommit över en annons om ett jobb som miljöcontroller i Gävle. Han tyckte inte det lät så strålande, och efter en dags funderande kom jag till samma slutsats. Jag är inte direkt beredd att flytta så långt för ett jobb och vara så långt borta från Daniel. Det vore inte roligt. Känner mig för trött för att göra sådana ansträngningar och uppoffringar, så jag håller mig till området Stockholm-Örebro-norra Västmanland/södra Dalarna-Eskilstuna.

Jag kan se tillbaka på en härlig sommar, trots att jag jobbat hela tiden. Det har blivit många små utflykter och underbara dagar uppe vid stugan. En uppdatering av senaste månaden inkluderar min brors bröllop i slutet av juli, en kanotutflykt i Kloten med Eve och holländsk kompis, en dagsutflykt med Daniel till Zorngården i Mora, solande och badande i Långsvan, ett besök på medeltidsdagarna i Arboga, umgänge med nära och kära, och en familjeträff i helgen då Daniels föräldrar och bröder med familjer kom upp till stugan. Tyvärr missade jag en hel del av det roliga, då sällskapet anlände redan kl. 11 på lördagförmiddagen, då jag var hemma för att skriva på min rapport och för att baka en utlovad tårta. Det blev inget rapportskrivande utan istället en del facebookande dessvärre. Fick iaf iväg en jobbansökan och tårtan blev bakad. När jag anlände till Solmyra vid 18-tiden hade de redan spelat kubb och avverkat annat skoj, vilket jag fortfarande grämer mig över. Alla hade tagit med sig något att äta och dricka, och en av brorsdöttrarna hade gjort en juste vegetarisk quornfärspaj och "farmor" hade bakat rullar med kantareller i och västerbottenpaj. Suveränt gott! Daniel hade köpt tre paket kräftor som sällskapet satt och sög i sig. Barnen hade fiskat hela dagen och fortsatte med det efter maten, men alla fiskar åkte tillbaka ner i sjön. Efter en stunds kortspel föll Daniels storebröder ihop i tv-soffan och somnade vid 21-22-tiden. Åkare. De rår väl inte för sina tidiga morgnar, men det kändes inte kul att festen var slut före 22. Vi andra satt och snackade en stund och åt min medhavda tårta, som egentligen blev alldeles för sötsliskig med marängbotten, citronkräm, grädde och jordgubbar. Jag var sist i säng och då var klockan inte ens 23.30. Fast jag var fasligt trött jag också. Efter frukost dagen därpå åkte så sällskapet hem igen. Jag som hade sett fram emot skojigt kubbspel...

Men jag ser fram emot många sköna helger i höst. Får se om bror och fru dyker upp i helgen, han har i alla fall pratat om att de ska komma. Det vore roligt i så fall. Jag hoppas vi kan få en närmare kontakt med varandra och att inte allt bara stannar vid snack.

En kollega på jobbet var imponerad att vi var 12 stycken hos Daniel i helgen. Han trodde inte att svenskar kunde samlas i så stora klungor. Jag sa dock att det aldrig sker i min familj. Alla sådana band är i princip brutna.

Därför tycker jag det är så skönt att träffa Daniels stora familj, det är så skönt att de är så lättsamma och obekymrade. Jag hoppas jag får vara en i den kretsen under lång tid framöver.

Inga kommentarer: