torsdag 23 september 2010

Törnfåglar och långa arbetspass

Det går många dagar mellan inläggen här, nu en månad sen sist. Men tiden går fort och det har varit mycket att göra. Datorn har varit på lagning i några veckor, hämtade hem den i tisdags. Moderkortet blev utbytt och nu funkar datorn finfint igen. Skönt. Jag har även fått tv:n uppburen av Daniel i söndags, då vi kommit till V-ås och jag ville se valvakan. Det var ett tag där som jag hade varken tv eller dator hemma, så jag levde på Törnfåglarna-läsning och radio. Inte dumt det heller och en intressant och tankeväckande erfarenhet. Dessa veckor blev det många sena kvällar på länsstyrelsen där jag jobbat som ett as med att färdigställa två rapporter, varav en som skulle varit klar i vintras redan men som växt de senaste månaderna och aldrig tycks bli klar. Vissa kvällar gick jag hem halv tio. Har även suttit där ett par lördagar. Nu kan jag i alla fall sätta punkt på rapporten som jag jobbat med under sommaren.

Trots mitt förakt för dummeriet i tv tycker jag det är rätt skönt att ha en att titta på. Ibland är det skönt att vila hjärnan och bara titta på fånigheter som engelska tjejers bröstförstoringar på tv3. Men också skönt att ha en chans att vara uppdaterad och informerad, något som hamnat i bakvattnet medan jag haft tv:n i källaren.

Sedan sist har jag blivit projektanställd på lst, just för att göra klart rapporten om klimatanpassning men också för att genomföra en ny aktörsanalys, denna gång inom energiomställning. En ny kille har börjat arbeta med energifrågorna, också en ekologisk ekonom. Jag har anställning till slutet av oktober men det verkar kunna bli förlängt om det behövs. Och det skulle jag tro att det gör.

Är så sugen på att åka till Amsterdam så jag var och tittade på flygbiljetter på sas idag. Inte så dumma priser alls om man åker må-tor. Får se om det blir av, det är så många andra, tråkigare hål som måste fyllas nu när lönen blir större än den någonsin varit. Som att slutbetala dyra krediter. Men också roligare saker som att köpa nyare, fräschare soffor till vardagsrummet. Gardiner, matta till köket, kläder, cykel står också på önskelistan. Sedan har jag en hel del privata lån vars givare nog skulle bli glada att få tillbaka pengar. Idag har det också köpts biljetter till Robert Gustafssons 25-årsjubileum i Gbg i mars nästa år, dit Daniel, jag och några av hans polare ska åka. Tråkigt bara att det är så lång tid dit... Men det känns som jag bara måste åka till A'dam. Och 1400 är inte ett så dumt pris alls.

Inga kommentarer: