onsdag 2 mars 2011

Opererad

Nu har pappa opererats och tumörerna och alla eventuella spår av dem är förhoppningsvis borta. Han opererades igår på Örebro US och enligt sköterskan hade operationen gått bra. Det var en omtumlande upplevelse att höra pappa prata för en stund sedan. Han kunde prata, men det var lite svårt eftersom han inte hade tänderna i munnen, och nu är ju en del av tungan borta. Han kunde inte säga några s-ljud och för första gången hörde jag en äldre man i hans röst. Han lät förstås också svagare än vanligt och jag blev medveten om hur sårbar också pappa är, något som kanske inte blir tydligt förrän något liknande händer. Men han försökte prata på som vanligt, pratade om en finsk skidseger igår, frågade om jag var hemma och om vädret här i Västerås. Att höra honom prata innebar att nu blev det så väldigt konkret att han har cancer (eller haft, jag törs nog inte använda förfluten form ännu) och att man fått göra ett ingrepp för att ta bort den. Han hade inte kunnat sova så bra, då det kom var ur tungan under natten, men han hade i alla fall ätit yoghurt idag. Det är nog sådan typ av mat han får nöja sig med ett tag framöver. Men det känns så skönt att han lever... och att han fick komma in för operation så pass snabbt. Nu kan man fokusera på att han ska bli bättre, även om det alltid kommer att finnas en oro ifall cancern ska återvända.

Jag har också prata med Irmeli, pappas fästmö och särbo, och det känns skönt att han har henne nu, att han inte är helt ensam. Det känns också skönt att även hennes söner intresserar sig för hans tillstånd. Imorgon ska hon och hennes äldsta son besöka pappa på sjukhuset, medan jag och Daniel planerat att åka dit på fredag.

Inga kommentarer: