onsdag 16 juni 2010

Alla har de fel



Klockan är elva och det är dags att sova. Idag har jag i alla fall blivit av med ett av mina bekymmer, fick nämligen mens idag, två veckor efter att jag väntat mig att den skulle komma. Under de här två veckorna har jag tyckt mig se graviditetstecken och jag har googlat och läst och försökt tolka. Varit på apoteket och tittat på graviditetstester, även om jag inte köpte något. Var precis på väg att ringa till barnmorskan idag för att ev. boka en tid för test, men så kände jag att något satte igång i buktrakten. Jag behövde aldrig ringa. Som jag har funderat på dessa veckor hur det kunnat komma sig, jag som har spiral. Risken att bli gravid är mindre än 1 på 100 kvinnoår, har jag läst. Jag har trott att det var min träning, och framför allt mina sit-ups, som kanske gjorde att spiralen hamnade snett och dess avsedda effekt därmed försvann. Men nu kom alltså mensen och Daniel och jag kan pusta ut.
Fast innerst inne vill jag ju ha barn, och någonstans har jag hoppats att det var så. Samtidigt vill man ju inte bli pregnant med livmodern upptagen av spiral. Någon utomkvedshavandeskap vill man ju inte vara med om.

Det var senast igår som en kollega på lst glirade om min mage. "När är det dags?" frågade han med ett brett flin. Vanligtvis bryr jag mig inte om det, men frågan kom i ett litet känsligt läge. Börjar faktiskt småtröttna på alla dessa antydningar. Alla har de haft fel. Det finns ingenting i min mage, annat än fett. Fast jag har kommit på att det är bra på ett sätt. Om/när jag väl blir pregnant, är det ingen som kan se skillnaden, åtminstone inte förrän det har gått ett tag och då har jag förmodligen berättat det i alla fall.

Läste igår informationsbladet från min hyresvärd. Det brukar följa med ett sådant med hyresavierna för kvartalet som kommer. Bland annat uppmanar de hyresgästerna att tänka sig för två gånger innan de skaffar en katt över sommaren, eftersom ett ansvar för ett husdjur sträcker sig mycket längre än så. Det informeras om alla de saker vi kattvänner bruka påtala andra, id-märka, kastrera, ansvar för utekatt, matning. Allt detta var gudagott att läsa, men det mest kryptiska kom i slutet: ..."tänk i första hand på kattens bästa - djurens rätt!" Har hyresvärden blivit helt tjotaheiti? Jag kunde inte tro mina ögon. Djurens rätt?? Hur hamnade det där? Är det någon Djurens Rätt-medlem som varit i farten och bett Bostjärnan skriva om det här? I så fall är det väldigt vällovligt, både från den personens och från hyresvärdens sida. Hyresvärden har naturligtvis sina egna intressen att försvara, de vill väl inte ha kattbajs i sandlådorna och andra olämpligheter som katter kan föra med sig. Men det kan inte sägas nog många gånger, det finns alltid idioter som aldrig borde få lägga sin hand på ett djur.

Inga kommentarer: