tisdag 22 juni 2010

Två blir ett

Det blir ett snabbinlägg idag då jag sitter på jobbet och skriver. Problem med datorn hemma och hela helger ute på landet utan dator är anledningen till att jag skriver on-duty. Inte för att något särskilt har hänt egentligen. Vi åkte till stugan i fredags och lördagen upptogs till stor del av tv-tittande på ett kungligt bröllop. En och annan tår dök upp i ögonvrån när de tu blev ett, när de bytte ringar och biskopen läste så fint, när brudgummen höll sitt vackra tal. Imponerades av prinsens pappa som vida överglänste brudens far som talare. Ett bröllop som tycktes flyta på smärtfritt.

På jobbet har jag nu bokat in två intervjuer nästa vecka som ett led i aktörsanalysen. F ö är det mycket inläsning av material. Min handledare har gått på semester men dyker upp i morgon när vi ska till Kungsörs kommun. Han blir borta i två månader men troligen kommer det att gå galant ändå.

Förra veckans nedstämdhet avtog i torsdags, det var verkligen som ett tjockt mörkt moln som gradvis gled undan och jag kunde se solen igen. Skönt. Samtidigt finns det där inne ändå, det gäller bara att försöka undvika alltför långvarig ensamhet och att slå blickar ner i avgrunden. Tror Daniel har stor inverkan, det räcker med att jag ser hans ansikte på ett foto för att locka fram ett leende ur mig. Att vi kan prata om saker och ting betyder också mycket. Det hör ju till också att med honom har jag börjat förstå hur stor kärleken kan vara, hur viktig tvåsamheten och "familjen" är. Det är det som motiverar mig att göra både små och stora saker. Med dessa personliga erfarenheter och upplevelser nära tillhands var det inte svårt att sätta sig in i Victorias och Daniels lycka och det de gav sig in i. Tror det är första gången jag nu förstår det stora med att ingå ett äktenskap, att det är ett förbund man sluter med någon annan, att det är ett enormt och livsavgörande löfte. Och därför också så häftigt. Det är verkligen en resa att vara tillsammans med någon, en ständig upptäcksfärd där nya insikter dyker upp och en närhet som ständigt förnyas, fördjupas och breddas. Band som förstärks. Två liv som gradvis glider in i ett enda stort liv.

Inga kommentarer: