onsdag 9 juni 2010

Mastigt och somrigt





Hej på er. Vill återigen börja med en länk till en bra hemsida - ett företag som säljer t-shirts till förmån för välgörande ändamål där 60 procent av priset på varan går till den organisation man själv väljer. Väldigt bra.

agoodtshirt.com

Det var ett tag sedan jag skrev och det är kul att det finns vänner där ute som påminner mig om det =0) Om jag inte skrivit det förr så skriver jag det nu, jag har börjat praktisera på heltid på länsstyrelsen, där jag arbetar med klimatanpassningsfrågor. Samtidigt som jag deltar i min handledares arbete på området har jag en egen projektuppgift som går ut på att göra en aktörsanalys av aktörer och verksamheter som berörs av kommande klimatförändringar i länet. Vi har bl a åkt runt till nästan alla kommuner i Västmanlands län och träffat och pratat med planarkitekter, samhällsplanerare, tekniska chefer m fl. Som sagt är det mesta nytt, både arbetsmiljön och arbetssättet, att sitta hela dagar framför datorn är inget jag har erfarenhet av, och innehållet och ämnet i sig. Även om jag har haft kännedom om ämnet klimatförändringar och anpassning är det just bara kännedom, åtminstone tills nu. Ämnet spänner över ett så stort samhällsspektrum och inkluderar såväl tekniska, ekologiska, ekonomiska, planeringsmässiga, och andra aspekter och det finns så oerhört mycket material på olika håll att försöka läsa in. Också det faktum att jag arbetar för staten och inse länsstyrelsens roll i samhället, med allt vad det innebär att hålla reda på och känna till, alltifrån regleringsbrev och uppdrag, regeringspropositioner och diverse myndigheter som gör olika saker och som det hänvisas till från länsstyrelsehåll. Att också ständigt vara omgiven av människor och känna nödvändigheten av att vara social är också någonting nytt som jag försöker vänja mig vid. Jag lär mig hela tiden ämnesmässigt, yrkesmässigt, och socialt, det är en långsam process men jag känner att jag lite sakta kommer in i min roll och kommer underfund med betydelsen av min egen projektuppgift. Man har verkligen blivit inkastad i någonting helt annat än det som under studietiden bara var teorier. Nu jobbar man i verkligheten och det känns ofta ganska mastigt, även om det så klart är väldigt kul. Och inte minst känns det roligt att äntligen få den arbetslivserfarenhet jag så väl behöver och har längtat efter. Det är mycket jobb, men det är ett roligt jobb. EFter praktiktiden kommer jag förhoppningsvis ha lite mer på fötterna och stiga lite i ansökningshögarna hos olika arbetsgivare.

Igår var jag med Daniel till åkeriet och satt med månadens redovisning. Stackars Daniel har fått jobba med åkeriet tre dagar redan den här veckan, då det även börjat hända lite saker i det nystartade företaget som måste bokföras och registreras. Igår blev det också klart att hans föräldrar kommer till stugan på fredag. I helgen tvättade och vaxade vi Daniels båt och nu är den redo att sjösättas, något som pappsen Daniels ska hjälpa till med.

I helgen hann vi också med en rad andra aktiviteter, då det blev en helhelg ute vid stugan. Vädret var på topp och katterna höll sig för det mesta utomhus under de två dagarna. Under gassande sol tog vi ner näten som skyddat buskar och träd under vintern och rensade stranden på ogräs. Utemöblerna hämtades upp från källaren och ställdes på en sommarfin plats. Om ett litet tag kommer också bryggan att föräras med en rasplatsmöbel, en av Daniels senaste idéer som han förverkligat. Men hans idéer brukar bli bra, trots att jag oftast är mer eller mindre skeptisk och från tid till annan pikar honom för hans förkärlek för hemapparater och andra attiraljer. Det blev också en snabbvisit till Uttersberg och Skinnskatteberg på lördagen, eftersom jag av min lst-handledare blev tipsad om lite sevärdheter i trakterna. Jag ville också visa Daniel den vackra utsikten över sjön när man kommer in från Västeråshållet till Skinnsberg, något som jag själv hade upplevt dagen innan när vi var på kommunbesök från länsstyrelsen. Men Daniel var inte så pigg på att se på sevärdheter och min entusiasm falnade lite. Konstaterade att jag får nog besöka platserna på egen hand under sommaren, kanske med cykel.

Fick häromdagen också ett angenämt besked från Försäkringskassan, som beslutat att betala mig retroaktivt för de dagar jag praktiserade på lst i höstas. Då fick jag endast den lägsta dagsersättningen, men efter beslutet om a-kassa under våren fick jag veta att jag skulle få mellanskillnaden betald. Det blev mycket mer än jag räknat med och nu kan jag t o m betala tillbaka till Daniel, som varit snäll och lånat mig pengar på senaste tiden för uppehällets skull.

Inga kommentarer: