lördag 17 juli 2010

65 procent

FY FAN. JAG SÄGER DET BARA - FY FAAAAN FÖR FÖRSÄKRINGSKASSAN. Efter en noggrannare titt och uträkning av min dagsersättning från försäkringskassan visar det sig nu att jag endast får 65% - den lägsta - ersättning mot de 80% jag i min villfarelse trodde jag skulle få till november. Jag förstår inte hur de fått det till det här nu. Ändå går man ju och jobbar hela dagarna på sin praktikplats, men nej. Man ska verkligen bli straffad för att man inte har ett s k riktigt jobb. Vet inte om jag ska skjuta f-kassan eller mig själv i huvudet. Detta betyder att jag inte ens får 6000 kr netto i månaden. Ändå har man räkningar på 7-8000 varje månad att betala. Socialen nästa kanske?? I Västerås skiljer det bara en våning mellan dessa två instanser. Jag ska med stort intresse ringa upp fan-kassan på måndag och höra dem redogöra för sin beräkning.

Den här veckan har varit väldigt seg. Jag har bott hos Daniel hela veckan och fått låna hans bil att pendla med. Det har varit väldigt trevligt att träffa honom och vara ute vid stugan på kvällarna och njuta av sommarkvällarna, men det långa avståndet och åkandet är ibland svårt att palla med. Detta kombinerat med otroligt varma kvava nätter i en kokvarm sovhytt, som trots öppna fönster och en fläkt som snurrar på högsta effekt, knappt gått att sova i. Endast natten till onsdag lyckades jag sova som en stock, pga sömnbristen från de tidigare nätterna. En natt hade vi t o m dörren öppen och då blev det lite svalt, men då kom å andra sidan myggen in. Man måste ju gå upp så skriande tidigt också eftersom det tar 45 minuter att åka till V-ås. Ändå har jag inte varit framme på jobbet förrän vid 9. Natten till igår höll jag på att få krupp och förflyttade mig från sovhytten till huvudstugan och dess gästrum efter en timmes olidligt vakande. Det var naturligtvis lika varmt där, men jag slapp åtminstone höra Daniels susningar medan jag själv låg där olidligt vaken. Då tänkte jag att jag inte pallar med att bo här nästa vecka också, men efter att jag nu befunnit mig i min egen lägenhet sen igår kväll kan jag konstatera att det spelar ingen roll var man är, värmen genomtränger allt. Lägenheten är som en medelhavsresort i temperatur och jag ser fram emot att åter åka till Solmyra för lite svalkande bad och utomhusluft.

Idag ska jag städa här hemma. Golven ser för jävliga ut. Sen ska jag baka någon kaka att ta med till Daniel och hans gästande kompis. Jag är utan katter här hemma vilket känns väldigt konstigt och tomt och jag oroar mig för hur det går med dem uppe vid stugan. Vi såg ingen idé att jag skulle ta med dem hem, eftersom jag snart skulle åka tillbaka till stugan. Nu får ju katterna också en semester från den näraliggande trafiken och avgaserna här i stan. Istället kan de gå på upptäcktsfärder i den dunkla sommarnatten där paddorna hoppar på grusgången, änderna häckar i vassen, insekterna surrar i gräset och fladdermössen flyger över vattnet. Den kan höra fåglarnas samtal när morgonen nalkas. En dag hittade Daniel Måns ute i viltbacken där han låg och sov. Där hade han ett skyddat läge från både människor och skällande hundar... åtminstone tills han blev upptäckt.

Under veckan har jag försökt hitta en klänning som jag fått pengar av Daniel att köpa. Jag har besökt de flesta affärer i centrum, prövat och tänkt, kanske. Men inte förrän igår sa det "klick" mellan mig och en riktigt somrig skön känning på dm mode. Så nu ska det bli roligt att ta på sig den och åka till stugan och visa upp sig. Jag har även pengar till att köpa en bikini, men det är värre på den fronten. Svårt att hitta något, så det har inte blivit något ännu. Klänningen och bikinin är naturligtvis en del av Daniels manliga fantasier om mig i ultrakvinnliga kläder, men jag är inte dummare än att jag vet om det och ställer upp på det. Jag har ju ändå valfrihet att själv välja det jag ska köpa och jag har inte köpt det första bästa jag hittat och inte heller något som jag själv inte gillar.

Söndag och måndag tvättade vi också fyra av mina mattor (en är eg. Daniels men jag får låna den) som legat i källaren sedan i vintras. Prutten hade kissat ner dem allihop och jag har väntat på att de skulle bli tvättade hos Daniels föräldrar som har en tvättmaskin för mattor. Men efter en intensiv diskussion förra helgen om dessa mattor som aldrig blir tvättade - jag har inte haft mattor på golven sedan i höstas - kom Daniel med förslaget att vi kunde pröva att tvätta dem med högtryckstvätten. Sagt och gjort, det gjorde vi. Nu har jag fyra fräscha mattor att lägga i hallen, sovrummet och i vardagsrummet. Då kanske det blir lite hemkänsla här igen. Så ni kanske kan förstå min glädje och iver att städa här så jag får lägga ut dem igen.

Ha en trevlig helg, folks. Hoppas ni kan sova i värmen.

Inga kommentarer: