fredag 9 juli 2010

Florsocker och jordgubbssylt

Fredag kväll och jag tillbringar några sköna egna timmar efter jobbet. Vill bara var för mig själv och filosofera och lyssna på skön musik och låta kroppen gunga med när jag känner för det. Det har gått sex veckor på praktiken. Veckorna vindlar snabbt förbi när den ena dagen läggs på den andra som en hög med pannkakor. Det är så livet går. Händelser, möten, upplevelser kommer och går förbi en och man ser dem försvinna bakom en som landskap bakom ett rusande tåg. Så blir livet historia, stund för stund. Och du kan inte komma tillbaka till samma stund igen och korrigera stavfelen. Men du kan bli klokare.

Det kanske är den enda fördelen med att bli äldre. Det är det pris man får betala för att bli klok och vis.

På jobbet har jag haft intressanta samtal med en annan praktikant. Han är från Burundi och har vuxna barn och lever "som en ensam gammal varg". Han säger att en gammal varg rör sig bland människor men lär aldrig riktigt känna någon. Han går ibland ut på krogen, dansar och går sen hem. Han går till kyrkan men det är aldrig många människor där. Men han verkar vara glad ändå och har i övrigt också en skön livssyn och intressanta tankar. Han har bott i Sverige i fem år och berättar om hur lite svenskarna känner sina grannar. Om de ens känner igen sina grannar. Hur restriktiva svenskarna är med att prata med människor som ser annorlunda ut, hur avståndstagande de är, hur misstänksamma.

Jag kan bara nicka instämmande. Det är nog något även svenskarna är medvetna om. Jag är nog själv en sådan som gärna håller mig för mig själv och har lärt mig att vara försiktig, jag med. Men jag pratar gärna om någon vill ha mitt sällskap. Känns roligt att någon är intresserad av det jag gör. Och det är roligt att lära känna någon som ser allting med andra ögon. Det är uppfriskande.

Men ibland är jag helst för mig själv. Ibland behöver jag ha ett hav för mig själv. Så att jag kan se alla de pannkakor som staplats på hög och som lockar där med minnen av florsocker, jordgubbssylt och soliga sommardagar.

Inga kommentarer: